Een cliënt verwijzen naar Alliade

Verwijzers

Als medisch specialist, huisarts, gebiedsteam, hulpverlener of medewerker van een zorgkantoor kun je een cliënt verwijzen naar Alliade.

Als medisch specialist, huisarts, gebiedsteam, hulpverlener of medewerker van een zorgkantoor kun je een cliënt verwijzen naar Alliade.

Wij helpen kwetsbare mensen met jeugdzorg, verstandelijke gehandicaptenzorg, ouderenzorg, werk & dagbesteding en maatschappelijke ondersteuning. Zodra wij een verwijzing binnen hebben, wordt een cliënt zo snel mogelijk in behandeling genomen. Als huisarts kun je direct vanuit de verwijsmodules van Zorgdomein naar ons verwijzen. Daarnaast vind je ons zorgaanbod ook in andere verwijzende websites, waaronder bijvoorbeeld ZorgAtlas.

Advies

Zoek je (para)medisch of gedragskundig advies over een cliënt met een verstandelijke of andere beperking? Dan kun je terecht bij één van onze experts. Onze artsen voor verstandelijke gehandicapten, specialisten ouderengeneeskunde en andere zorgverleners zijn beschikbaar voor advies, zij delen hun expertise kosteloos met jou als verwijzer. 

Wachttijden

Wij vinden het belangrijk dat iedere cliënt zo snel mogelijk de juiste zorg ontvangt. Daarom houden we de wachttijden zo kort mogelijk. Het traject begint altijd met een intake, waarin we samen vaststellen welke zorg of diagnostiek nodig is. In de meeste gevallen kan de behandeling of het diagnostiektraject direct na de intake van start gaan, zonder extra wachttijd. Onze klantadviseurs staan klaar om je meer te vertellen en aanvullende informatie te geven. Zij denken graag met je mee en zoeken samen met jou naar de best passende oplossing.

Intake poliklinische behandeling 

De actuele wachttijd (augustus) bedraagt 30 weken.


Poliklinische behandeling

De polikliniek van Alliade heeft een uitgebreid aanbod aan diagnostische toetsen voor het bepalen van de problematiek en classificatie. De toetsen hiervoor zijn aangepast aan niveau verstandelijke beperking en de leeftijd van de cliënt. De regiebehandelaar wordt voor de diagnostiek ondersteund door een specialistisch diagnostisch team. De omgeving van de cliënt is daarbij van groot belang. Mensen uit het sociale systeem van de cliënt worden dan ook betrokken bij de behandeling. Dit kunnen verwanten, zoals ouders of verzorgers zijn, maar soms ook andere betrokkenen.

Krijgt een cliënt zowel behandeling van de poli als begeleiding of intensieve hulpverlening van een zorgonderdeel van Alliade, dan wordt de zorg door ons zo goed mogelijk integraal afgestemd. Wij werken met een vast stappenplan, namelijk: aanmelding, intake en diagnose, advies, behandeling en een eindgesprek. Als verwijzer ontvang je een verslag van dit proces.


Verwijzing ELV

Alliade ouderenzorg biedt ook kortdurende eerstelijnsverblijf (ELV). Het ELV Loket Friesland staat 24/7 voor je klaar. Je kunt ons eenvoudig bereiken tussen 08:30 - 17:00 uur via 088 - 512 7777. Buiten deze tijden word je automatisch doorverbonden naar de Zorgcentrale die de triage en plaatsing overneemt. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op via dit nummer. Daarnaast heb je via de website www.herstelzorg.nl direct inzage in welke zorgorganisaties in de regio ELV aanbieden en waar ruimte is.


Verwijzing VV4 indicatie

Vanaf januari 2024 blijven ouderen met een VV4 indicatie vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) zo lang mogelijk thuis wonen. Dit besluit komt vanuit het Zilveren Kruis Zorgkantoor. En wordt het ‘VV4 thuis, tenzij’ - beleid genoemd. Het idee is dat mensen het beste in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.

Dit betekent dat iemand met een VV4 indicatie thuis blijft wonen als het verantwoord is en als er de benodigde hulp aanwezig is. Is dat toch niet het geval? Dan kan degene alsnog bij één van onze woonzorglocaties terecht.


Onze klantadviseurs staan voor je klaar

Onze klantadviseurs hebben ruime kennis van ons volledige zorgaanbod. Voor al je vragen kun je tijdens kantooruren contact met ons opnemen.